• Eveline

Kun je iets tegen botontkalking doen?


Botontkalking oftewel osteoporose: voor veel vrouwen in de overgang is dit (helaas) een bekend probleem. Wanneer je ouder wordt worden je botten poreuzer waardoor ze sneller breken. Eigenlijk gaan je botten meer lijken op zo'n reep Bros, je kent het wel een luchtig chocolaatje met "luchtgaten" erin. Je kunt dan waarschijnlijk wel voorstellen dat botten daardoor makkelijk breken.


Je botten zijn een levend weefsel, je bouwt je botcellen op maar deze worden ook weer afgebroken, dit is een continu proces wat al sinds je geboorte gebeurt. Als je ouder wordt wordt de opbouw minder, je maximale botmassa bouw je op tot ongeveer je 30ste levensjaar. Je bent dus eigenlijk afhankelijk van je bot opbouw die je in je jongere jaren hebt opgebouwd. Dus hoe meer je hebt gesport/bewogen hoe sterker je botten zijn. Ook erfelijkheid speelt een rol, als je ouders last hadden van osteoporose is de kans groot dat je er zelf ook last van krijgt.


Vooral bij vrouwen, op leeftijd, wordt er meer osteoporose geconstateerd dan bij mannen. Dit komt omdat het hormoon oestrogeen minder wordt bij vrouwen in de overgang. Dit hormoon heeft een beschermende functie tegen botafbraak. Bij mannen gaat het minder snel en meer geleidelijk


Terugkomend op de vraag wat je kunt doen:

Jammer genoeg kan je het niet terugdraaien maar wel ervoor zorgen dat het proces een stuk minder snel gaat:

  • Slik vitamine D3 (10 mg) iedere dag, ook al kom je veel buiten; vitamine D zit trouwens ook in vette vis.

  • Gezonde en gevarieerde voeding (veel groene bladgroente, ongebrande noten)

  • Calcium (minimaal 1100 mg per dag) voor 50+ (2 tot 3 producten per dag sojamelk, sojayoghurt, check of er calcium is toegevoegd).

  • Bewegen (bewegen is goed, meer bewegen is alleen maar beter!) Zwemmen en fietsen heeft niet heel veel effect voor de opbouw van je botten. Maar wel bewegen, wandelen, tuinieren, traplopen of stofzuigen. Het gaat om de druk die je op je botten uitvoert wat weer ervoor zorgt dat je de botproductie stimuleert.


Sommige stoffen zorgen ervoor dat calcium minder goed wordt opgenomen door het lichaam. Zorg ervoor dat je van onderstaande niet te veel binnenkrijgt:

  • zout (laat kant-en-klare maaltijden, sauzen etc. in de winkel staan en wees zuinig met de zoutpot)

  • alcohol (max. 2 glazen per week)

  • koffie en cola ivm cafeïne (max 3 kopjes koffie per dag)


Kortom, het is niet te stoppen maar je kan door je leefstijl het proces wel vertragen.


Wil je meer informatie? Wil je jouw leefstijl tegen het licht houden?

Neem vrijblijvend contact met me op via:

info@gewoongezondgenieten.nnl

www.gewoongezondgenieten.nl

06 450 77 110











-

21 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven