Gewoon Gezond Genieten in de overgang

Ontdek hoe voeding je overgangsklachten kan verlichten!

menopauze Haarlem
Hormoonbalans Haarlem
Opvliegers Haarlem
 

Succesvol door de overgang

Op een fijne manier afvallen in de overgang

Hoe je moet afvallen weet je eigenlijk wel. Sinds je in de overgang bent (en misschien ook wel daarvoor) heb je al diverse diëten geprobeerd. Je viel af maar kwam na verloop van tijd weer terug op je oude gewicht of je bent misschien wel zwaarder geworden. Je vindt het vervelend dat je gewicht is toegenomen, je kleding zit minder lekker, je voelt je futloos. Daarnaast helpt het niet dat je door het slechte slapen vermoeid bent en weinig energie hebt om leuke dingen te doen. 


Hormonen uit balans? Voeding kan je helpen

Het kan zijn dat je hormonen uit balans zijn! Je voelt je anders dan anders, je slaapt slechter en hebt last van opvliegers, je herkent er vast wel een of meer. Dit is meestal een van de eerste symptomen van de overgang. Er gebeurt veel in een vrouwenlichaam wanneer je in de overgang bent, eigenlijk is het een omgekeerde puberteit. In plaats van dat de hormonen toenemen verminderen ze nu met vaak vervelende klachten voor jou. Het is wel zo dat iedere vrouw  anders reageert op de overgang. De een gaat er fluitend doorheen (dat gun ik jou ook en dat is mogelijk) en de ander heeft er veel last van. Helaas blijkt uit onderzoeken dat de meeste vrouwen er veel last van hebben. Gelukkig zijn er diverse manieren om je hormonen weer in balans te krijgen, juiste voeding is daar een van. Wanneer je je lichaam voedt in plaats van vult zul je daar zeker profijt van hebben. 


Voor veel vrouwen is het niet bekend dat wanneer hun hormonen uit balans zijn dit ook één van de oorzaken is dat je niet afvalt. Afvallen tijdens de overgang is lastig, dit heeft diverse oorzaken. Door hormoonschommelingen word je stofwisseling trager, je vetopslag verandert, doordat je vrouwelijke hormonen afnemen, dit zorgt ervoor dat vet op je buik wordt opgeslagen. Maar ook je verbranding is lager en heb je dus minder voeding nodig dan vroeger (dit geldt overigens ook voor mannen). We blijven vaak eten zoals we altijd hebben gedaan. Gelukkig is hier zeker wat aan te doen. 


Opvliegers of andere overgangsklachten? 

Opvliegers is een van de bekendste overgangsklacht, meer dan 80% van de vrouwen heeft er last van. Een opvlieger kan 30 seconden tot enkele minuten duren en kan heel heftig zijn. Ook het nachtzweten (een heerlijke nachtelijke opvlieger) kan tijdens je slaap komen en je uit je slaap halen. Ik adviseer mijn klanten o.a. om dagelijks sojaproducten te eten. Dit heeft echt een positief effect op opvliegers en nachtzweten. Dus ook hiervoor geldt dat voeding je kan helpen je hormonen in balans te brengen en daardoor ook o.a. de opvliegers te verminderen. 


Kom weer lekker in je vel door gezonde voeding

Alle diëten werken maar omdat er bij veel diëten bepaalde producten niet gegeten mogen worden, tja alles wat niet mag wordt nu eenmaal aantrekkelijk. Zo werkt ons brein nou eenmaal. Langzaamaan kom je weer in de verleiding en voordat je het weet eet je weer zoals je altijd gedaan hebt. Dat is het nadeel van strenge diëten deze geven een kortstondig resultaat en zorgen voor een tijdelijk blij gevoel, dit kan anders. Je kunt vaak met een paar kleine aanpassingen al veel verschil maken. Het gaat erom dat je leert keuzes te maken maar ook zeker waarom je deze keuze maakt. Wanneer je dit je realiseert zorgt dit voor een juiste balans waarnaar je op zoek bent. Want wanneer je weer in balans bent voel je je weer lekker in je vel en als je je lekkerder in je vel zit gaat het afvallen ook een stuk makkelijker. 


Ben je het zat om terug te vallen in oude gewoontes? 

Je kan af en toe best iets ongezonds eten, dat doe ik ook, daar is ook helemaal niets mis mee. Maar welke keuzes maak je? Wanneer kom je in de verleiding om te eten, wat zijn voor jouw moeilijke momenten en valkuilen. We kijken naar je gedrag (bijvoorbeeld emotie-eten) en hoe we dit in stapjes kunnen aanpassen. 

Mijn advies zorgt ervoor dat je hormonen (weer) in balans zijn. Naast voeding en beweging besteed ik veel aandacht aan ontspanning, slaap en bewustwording, zodat je de rest van je leven nooit meer op dieet hoeft. Jij weet nu hoe je de juiste keuzes maakt en hoe je dit toepast in je dagelijkse leven. Je hebt weer energie, dat leuke jurkje past weer goed en je bent blij als je in de spiegel kijkt. Jij weet nu welke keuzes je kan maken en hoe je dit toepast in je dagelijks leven. Ik zorg ervoor dat je je eigen goeroe wordt. 


De rest van je leven nooit meer op dieet

Mijn werkwijze is praktisch en ik bied je een luisterend oor zonder te oordelen. ik maak een op maat gemaakt advies voor jou. Ik adviseer, informeer en begeleid je naar je nieuwe leefstijl. De producten kun je in elke supermarkt kopen en zijn daardoor makkelijk toe te passen in de gerechten en het hele gezin kan mee eten. Ik maak geen gebruik van shakes, maaltijdvervangers of andere ingewikkelde diëten. Ik kan je op een gezonde manier gewicht laten verliezen. Je lijdt zeker geen honger en nee, je leeft niet op sla en worteltjes. Ik maak het graag simpel & praktisch voor je zodat je niet te lang in de keuken hoeft te staan en toch gewoon gezond kan genieten. 

 

"Heel blij met Eveline als voedingskundige" 


"Ik ben blij dat ik contact met je heb opgenomen. Zoveel positief resultaat, een lagere bloeddruk, minder spier- en gewrichtspijn en natuurlijk gewichtsverlies. Heel blij hiermee en met jou als voedingskundige."

Esther

 
Eveline-015 copy.jpg

De meest voorkomende overgangsklachten zijn:

- Opvliegers

- Nachtelijk zweten

- Gewichtstoename

- Hevige en/of onregelmatige menstruatie

- Droge huid

- Blaasontsteking

- Stemmingswisselingen

- Prikkelbaar

- Slecht slapen/vermoeid zijn

- Verminderde concentratie

- Pijnlijke borsten

- Vaginale klachten

Wist je dat 60% van alle vrouwen na de overgang minstens 3 kilo zwaarder wordt? Je bent dus echt niet de enige die daar last van heeft door hormoonveranderingen. Je hebt misschien het idee dat er niets tegen te doen is en dat het nu eenmaal zo is. Maar niets is minder waar, je kan er zeker wat tegen doen! Er zijn diverse manieren om jou op een fijne manier te laten afvallen.

 

Veelgestelde vragen

Gewoon Gezond Genieten in de overgang

Ik heb al veel geprobeerd om mijn overgangsklachten te verminderen, lukt dit dan wel?

Ik weet natuurlijk niet wat je tot nu toe allemaal hebt geprobeerd maar ik ben er echt van overtuigd dat voeding veel voor je kan doen. Naast voeding richt ik me ook op beweging, slaap, ontspanning. Al deze factoren zullen je helpen om je weer lekkerder in je vel te zitten. Zeker voor voeding geldt dat je het wel de tijd moet geven. Gemiddeld ervaren de klanten na 3 weken een verandering. Dit is natuurlijk per persoon verschillend en hangt af van hoeveel last jij hebt en welke klachten jij hebt.

Ga jij me straks vertellen welke voeding ik vooral niet mag eten?

Nee hoor, dat beloof ik je. Er zijn natuurlijk wel voedingsproducten waar ik iets minder enthousiast over ben maar af en toe iets ongezonds daar is helemaal niks mis mee. Naast dat voeding noodzakelijk is staat het ook voor gezelligheid en genieten en dat hoort ook zo vind ik. Want juist wat je niet mag trekt enorm aan, als jezelf steeds iets blijft ontzeggen werkt het uiteindelijk averechts. Maar wees gerust je leeft echt niet op een rijstwafel als lunch met 2 wortels. Je zal daar zeker van afvallen, maar voor hoe lang en of je er echt blij van wordt, dat denk ik zelf niet. Ik geloof zelf meer in voedzame maaltijden. Mijn recepten zijn makkelijk te maken, het hele gezin kan mee eten, ze zijn gevarieerd en alles kan gewoon in de supermarkt gekocht worden.

Maar de overgang dat overkomt me toch gewoon, daar kan ik niets tegen doen!

Dat klopt, alle vrouwen komen in de overgang. Ongeveer 80% van de vrouwen ervaart overgangsklachten, waarvan 1 op 3 vrouwen hulp zoekt voor haar klachten. Gelukkig zijn we niet overgeleverd aan de grillen van de hormonen en kan je zelf veel doen aan overgangssymptomen. Helemaal weg zal het nooit zijn maar wel dat je er minder last van hebt en meer de regie erover krijgt en je weer meer jezelf voelt. Een belangrijke punt is dat je leert je overgangsklachten te herkennen. Het onder de loep nemen van je leefstijl en daarmee bedoel ik je voeding, beweging, ontspanning en slaap kan je goed inzicht geven waar je andere keuzes zou kunnen maken. Ik zal je uitgebreid informeren over de overgang en overgangsklachten, voor veel vrouwen is het geruststellend om te weten wat er allemaal in hun lichaam verandert maar ook dat ze niet de enige zijn.

Is dit het juiste moment?

Er is altijd wel een reden om het niet te doen en uit te stellen maar waarom uitstellen naar een maandag, dan begin ik echt. Of als goed voornemen op 1 januari. Het is altijd het juiste moment om te starten als jij je weer lekkerder in je vel wilt zitten, meer energie wilt hebben of iets aan je gewicht te doen. Waarom twijfel je nog? Er zijn al diverse dames met goed resultaat je voor gegaan.

Worden de kosten vergoed vanuit mijn zorgverzekering?

Ik ben aangesloten bij BGN, dit is de branche vereniging voor Gewichtsconsulenten. Dit betekent dat wanneer je een aanvullende zorgverzekering hebt, je kosten vergoed kunnen worden. Je hoeft niet door de huisarts worden doorverwezen en het valt niet onder je eigen bijdrage. Hoeveel je vergoeding is is afhankelijk van je zorgverzekeraar.

Wat zijn hormonen?

Je lichaam is een ingenieuze fabriek die ervoor zorgt dat (meestal) alles werkt en functioneert zoals het moet werken. Hormonen zijn stofjes die zich via je bloed in je lichaam verplaatsen en organen en weefsels aansturen om allerlei lichaamsfuncties te regelen. Zo hebben ze invloed op de bloeddruk, metabolisme en angstreacties maar ook groei en overgang. Hormonen zijn essentieel bij het regelen van processen in het lichaam door organen "aan" of "uit" te zetten. Je hormonen zorgen er o.a. voor dat de schommelingen niet te groot worden. De hormonen moeten dus in balans zijn, zodat jij lekker in je vel zit, je beter slaapt, je vitaler voelt, je energieker voelt en je broek weer lekker zit!