top of page
  • Eveline

Opvliegers in de overgang; hoe ga je er goed mee om?

Als je in de overgang bent zijn opvliegers een van de symptomen (die naast dat ze vervelend en ongemakkelijk zijn) ook van de klachten het meest voorkomen. Voor iedere vrouw zijn ze zeer verschillend: duren van slechts een paar seconden tot een aantal minuten, komen af en toe voor of tot 25 keer per dag. Je huid kan warm, rood of klam worden maar een opvlieger kan ook tezamen gaan met hartkloppingen of duizeligheid. In de perimenop

auze (de periode voor de laatste menstruatie) zijn de opvliegers het ergst in aantal maar ook in hevigheid.

Wat is de oorzaak van opvliegers?

Opvliegers ontstaan door de afname van hormonen, hormonen zorgen onder andere voor het aansturen van de centrale temperatuurregeling doordat de hormoon oestrogeen minder wordt leidt dit tot een verkeerde aansturing van je temperatuurregeling. Zoiets als een verwarmingsthermostaat die stuk is en daardoor het hele huis op volle kracht verwarmt. Naast opvliegers kun je ook last hebben van nachtelijk zweten, vaak word je dan badend in het zweet wakker maar je bent inmiddels al weer afgekoeld en lig je kletsnat in bed omdat je huid, dat vochtig is geworden is, afgekoeld. Er zijn vrouwen die een paar keer per nacht hun pyjama of nachthemd moeten verschonen door het nachtelijk zweten. Ook hier verschilt het dus per persoon of je last hebt van opvliegers of alleen nachtelijk zweten of als je pech hebt allebei.

Wat kun je doen tegen opvliegers?

Helemaal zullen ze niet verdwijnen, helaas. Maar er zijn zeker een aantal dingen die je kunt doen om het te verminderen. Wanneer je koffie, zwarte thee, alcohol, sterk gekruide en zwaar verteerbare en pittige gerechten beperkt zal dit je zeker helpen. Drink veel water en beperk alcohol gebruik. Gezonde voeding (het eten van bv soja producten) brengen je hormonen in balans. Zorg voor een koele slaapkamer. Qua kleding is het handig om stof te dragen dat ademt, dus geen synthetische stofjes. Het dragen van laagjes zorgt ervoor dat je altijd een laagje kan uitrekken, denk bijvoorbeeld aan een vest dat je tijdens een opvlieger makkelijk kan uitdoen. Daarnaast is ontspanning erg belangrijk. Heb je veel last van stress, kijk dan eens hoe je dat kan veranderen. Misschien is yoga iets voor jou of wellicht is het mogelijk om een halve dag of een dag minder te werken.


Naast opvliegers zijn er nog veel meer ongemakken waar we mee te maken kunnen krijgen tijdens de overgang. Maar het belangrijkste is dat ook jij gewoon gezond en genietend door de overgang kan komen en ik kan je daarbij helpen.


Heb je vragen? Stuur me een berichtje op info@gewoongezondgenieten.nl

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page