• Eveline

Laat je niet verleiden!


Marketing-, reclamemensen zijn slimme jongens. Ze laten je graag geloven door middel van een bepaalde vorm, een bepaalde kleur, een mooie slogan toe te voegen het idee dat het product dat jij nu in je handen hebt puur natuur is, vers van het land komt en dus gezond is. Maar na het lezen van de blog trap jij er niet meer in.


Wanneer je het etiket op de achterkant leest, staat deze in volgorde van de hoeveelheid, dus het eerste wat je leest is daar zit het meeste van in. Vaak staat op de voorkant dat bijvoorbeeld bepaalde vitamines zijn toegevoegd, dat klinkt fijn want je hebt het gevoel dat je dan toch iets gezond eet. Maar niets is minder waar, de hoeveelheden aan vitamines die ze hebben toegevoegd zijn verwaarloosbaar en staan hoogstwaarschijnlijk als laatste op het etiket. Als er bij de eerste drie ingrediënten suiker staat, zit hier echt veel in, dan maken die paar vitamines die zijn toegevoegd echt niet uit.


Koop je een pak jus d'orange met daarop 100% sap. Yep je raadt het al, in kleine letters eronder staat vaak "*en andere ingrediënten". Wat weer betekent dat er suiker, water en andere additieven zijn toegevoegd. Ook de mooie foto's van vers fruit, groente op het etiket. Het ziet er heerlijk uit, je ruikt het verse fruit bijna. Maar ook hier zal ongetwijfeld weer suiker aan toegevoegd zijn en minder van dat heerlijke verse fruit. Lees het etiket en je weet wat je eigenlijk drinkt.


Naast de inhoud wordt er ook heel veel aandacht besteed aan het uiterlijk van het product, welke kleur, welke vorm gebruiken we. Uit onderzoek blijkt dat de consument producten graag koopt wat een "taille" heeft, omdat dit het idee geeft dat dit ook gezond is. Gelukkig passen ze dit ook toe bij waterflesjes ;-)

Wanneer producten verpakt zijn in de nu populaire bruine (ongebleekte) zakjes/pakjes. Geeft je het gevoel dat het product dat verkocht wordt ook gezond en biologisch is. Zelfs een hamburger uit een bruine zak, geeft het idee dat deze biologisch, gezonder en beter voor je is. Maar ook hier, dat is meestal niet zo.


Let op bij het kopen van producten die vol zitten met suiker. Als ze alleen het suiker op het etiket vermelden dat erin zit, komt deze in de top 3 te staan van ingrediënten, om dit te voorkomen voegen ze verschillende soorten suiker toe, alles wat eindigt op "ose" is suiker, dus maltose, dextrose, sucrose, fructose etc. Maar ook stroop of siroop is suiker. Als je hier een beetje op let realiseer je je pas hoeveel suiker je onbewust binnenkrijgt.


Verpakkingen voor kinderen worden met felle kleuren gemaakt, een lief beertje of aapje erop een bekende stripfiguur etc. en je kind wil die koekjes. Heel vervelend ook dat deze ook precies op ooghoogte liggen van je spruit.

Voor volwassen worden meer zachtere kleuren gebruikt dan fellere kleuren. Ook hier blijkt, uit onderzoek, dat de consument de fellere kleuren als ongezond ervaren en dat daar meer chemische toevoegingen in gedaan wordt.


Zelfs een snack dat in een groene verpakking zit wordt meer geassocieerd met gezond dan bijvoorbeeld een rode verpakking. Terwijl er qua ingrediënten weinig verschil is.


Kortom, gebruik je gezonde verstand, weet je dat je wel even onderweg bent en vaak in de verleiding komt neem dan vooraf al een dopper water en een appel of ander fruit of een handje noten mee. Scheelt je veel geld en je weet wat je eet!










11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven